Genvägar till historien - Intervju med Oscar Nilsson i radion

  • Närnb
Om ny teknik som tillämpas på historien
DNA-analyser, kriminalteknik,
ansiktsrekonstruktioner m fl
presenterat i ett historiskt sammanhang
 
INTERVJU MED OSCAR NILSSON I RADION

 

P3 7/4/2010

Intervjuare: Bl a Hanna Hellström
Transkribering: Maud Ekblad

- Osteologi är läran om benen. Man kan se på ett ben och få information från ett ben i kroppen.

- Hur kom du in på det här spåret?

-Jag har alltid hållit på med lerfigurer så länge jag kan minnas.

Mina motiv som konstnär är ansikten.

Ansikten är inte bara att bygga upp det fysiologiska, de ska också uttrycka känslor, uttryck, utseenden. Det slutar nästan aldrig.

 - Stämmer det att du har ett bra ansiktsminne?

- Ja, det stämmer.

- Hur gör man skallskulpturer?

- Först gör man en kopia på kraniet, CT-scanning via den kopplar en laser som tar fram en plastkopia.

- 1. Man /kvinna?

- Det går inte att säga 100%. (Jag håller inte på med förhistoriska fynd.)

Men området utanför ögonbrynen, underkäken, muskelfästen, relief=små märken i benen  efter muskelfästen är sådant som skiljer män från kvinnor.

- 2. Hur gammal?

 3. Etnicitet?

 4. Hur mycket den vägt?

 5. Ändrar utseendet ?

- Undernäring kan t ex synas på tänderna, sätter även spår i ögonhålorna.

- När bestämde du dig för att arbeta med detta?

- Jag skulle studera grafisk design, men började plugga arkeologi i stället.

Sedan fick jag vara med och levandegöra utställningar. Jag tycker att det är roligare att få konstnärliga uppdrag i stället för att skapa fritt. Det började med ett uppdrag på Armémuseum.

Sedan har jag gjort en modell av Birger jarl, som levde på 1200-talet och  rekonstruktioner av större delen av besättningen på Vasaskeppet.

- Bryts aldrig skelett ner?

- Det finns en viss form av bevarandegrad.

Jag arbetade med Bockstensmannen för fyra år sedan. Mossen kalkar ut. Han låg på sidan med skallen ihoptryckt.

En kraniofaciolog (facio = ansikte) hjälper till att återskapa kraniet som det såg ut från början.

Birger jarl ligger i en grav, men det är inte 100 % att det är han. I höst kommer vi på Medeltidsmuseum att med hjälp av DNA undersöka Magnus Ladulås i hans grav.

Vi ska säkerställa om det är far – son.

Var 10:e människa har inte den pappa som man tror att det är.

 

Nu tar Oscar Nilsson fram en låda.

 

- Den innehåller en kvinna från vikingatiden, Estrid från Täby.

I Täby, ute på gravfälten, finns många runstenar. Arkeologer har gjort ett släktträd över släkten Jarlabanke. Ätten var den första som tog in kristendomen här. Estrid är faktiskt farmor till Jarlabanke.                                                                      

Osteologerna som undersökt henne har kommit fram till att hon är 60 år eller mer.

Det sannolika är att hon kanske blev 80 år. Det är inte helt ovanligt bland den yppersta eliten i sin samtid.

- Vilken tom blick hon har. Hon är ju snygg! Ska återspegla hennes höga ålder. Ha ha ha!

Det här var bättre, t o m skäggstrån!

Ögonen, var kommer de ifrån?

- De kommer från ett företag i Tyskland. Det är protesögon, likadana som man använder inom filmindustrin.

- Hur lång tid tar det att konstruera ett ansikte?

- Birger jarl tog 7 veckor.

Men, det kan gå mycket snabbt. Om man jobbar med polisen så kanske det inte tar längre tid
en 2 - 3 veckor.

- Har du jobbat åt polisen?

- Ja, jag har gjort det en gång.

- Hur lång tid tog det då?

- 2 veckor, anledningen till det är att jag endast gör en lerskulptur, ingen silikonmask.

- Madame Tussauds  – gör de på samma sätt?

- Nej, de mäter alla avstånd, fotar och skulpterar.

Här ser man blodådror och rynkor.

Ja, man ska gå hela vägen 100 %, så att det ser ut som en riktig människa.

Estrid var en rik, mäktig kvinna. Kanske inte religiös övertygande i första hand, men med nya influenser. Kristendomen var ett sätt att föra in nya maktstrukturer i Sverige.

Det var en slags dominoeffekt att tillhöra eliten.

Estrid hade tandsten men ingen karies. Hennes tänder var mycket nerslitna, ett fåtal tappade i livet.

Det fanns inget socker på den tiden, men med sten i mjölet blev tänderna nerslitna.

 

- Hennes ögonfransar. Hur har du gjort dem?

- Jag limmar ett hårstrå i taget.

När det gäller brottsutredningar finns det tandkortsregister i Sverige, som används när  

någon blivit mördad eller förolyckad och man söker efter identiteten.

 

Hanna (intervjuaren) ger Estrid en ömsint puss!

 

- Hur arbetsskadad blir man av detta?

- Jag tittar på folks muskelfästen…storleken på ögonhålorna…ja, när jag är inne i ett jobb tittar jag alltid på ansikten, både det fysiologiska och känslolivet.

- Om hon hade tillhört en annan samhällsklass – hade hon sett ut på ett annat sätt?

- Hennes egenskaper kan man inte nå…man får själv fylla i det som saknas.

En sjöman från 1600-talet, kanske anses som robust och rå, men det är inget man kan få fram via skallen – vad de har för egenskaper.

- Kommer inte folk fram till dig och säger att de känner igen dina modeller?

- Jag har inte gjort en enda person, utan att någon säger att den är lik den eller den.

- Hur får man en avbild av sig själv? Vad skulle det kosta?

Det skulle vara kul att jämföra med facit!

- 55.000 – 60.000 kr

- Vilket är ditt drömuppdrag? Levande eller död?

- Det roligaste uppdraget är det som väntar. Det är oftast män som jag skulpterar. Det skulle vara kul att få in lite fler kvinnor (rekonstruerade) på museerna. Det är logiskt att det är flest män man rekonstruerar. Det är männen som har stått för makten. 99,5 % av alla människor i historien ger inga avtryck i källorna.

- Nästa projekt?

Det blir Danmark – danska skallar – begravda i ekkistor.

 

Lagring på ekfat är ju väldigt bra, avslutade Hanna.

 

Modeller och skulpturer av Oscar Nilsson

Ni kan lyssna på intervjun genom att följa länken:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2024&artikel=3609789

 

Taggar: