En elevs sätt att se på lärande

  • Allmänt

Det här brevet är skrivet av en flicka i åk 6 i Tensta. Här nedan beskriver jag en av mina lektioner:
 

HUR MAN ÅT PÅ VASASKEPPET

– i klassrummet

av Maud Ekblad

När jag har mina lektioner om stormaktstiden börjar jag alltid med att duka upp hur det konkret skulle kunna ha sett ut på ett regalskepp.

Kaptenen åt i sin hytt och besättningen åt på däck. Kaptenen åt på tenntallrikar och drack ur fina glas, Besättningen åt i backlag på trätallrikar.

På ena sidan dukar jag upp kaptenens bord med tenntallrikar, passglas, silverskålar, ljusstakar av tenn osv.
Där finns även en skål med smör, vilket var kaptenens privilegium.

För att visa vad besättningen åt på däck har jag sju trätallrikar och sju olika träskedar, som visar hur ett backlag* åt.

Jag dukar fram skeppsskorpor (jag har köpt vanliga skorpor från affären), men vi låtsas att de är så hårda, så vi måste ta till en hammare för att slå skorporna i bitar.

Faktum är att skorporna på skeppet var så hårda man fick slå sönder dem med hammare.
 

De här lektionerna är alltid uppskattade av eleverna och jag brukar ge dem ett (!) ord i läxa: privilegium. Och skorporna får eleverna smaka.

Eftersom smöret ombord var kaptenens privilegium, så vi drar lott, en elev får bli kapten och ha smör på sina skorpor, för skojs skull.
 

*En back är en djup tallrik av trä. De besättningsmän som vid måltiderna delade back bildade tillsammans ett backlag.

Jag var nyligen på Vasamuseet och då tog jag de här bilderna:

Det här är ett exempel på en undervisning som är autentisk, konkret och närvarande.

http://www.historiehuset.se/blog/skola-stormaktstiden-mat-pa-vasaskeppet
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Taggar: