Damen med slöjan Nationalmuseum – en resurs i undervisningen 7

  • På museet

Mina erfarenheter av muséerna som en resurs i skolan

Eleverna tittar på tavlan Damen med slöjan av Alexander Roslin

Om du inte har en guide när ni går på Nationalmuseum så kan du som är lärare berätta för eleverna lite om tavlan och lite om konstnären genom att läsa här.

 


Damen med slöjan. Konstnärens maka Suzanne Roslin. Konstnär Alexander Roslin,1768.
Foto: Linn Ahlgren/Nationalmuseum, Public Domain

Marie-Suzanne Roslin

Det här är Marie-Suzanne Roslin, konstnärens hustru.

Hon var född 1734 och var dotter till en juvelhandlare i Paris. Marie-Suzanne var också en framstående konstnär.

1759 gift hon sig med Alexander Roslin.

1770 valdes hon in i målarakademin.

På målningen är Marie-Suzanne klädd för maskerad i en bolognesisk klädsel. Tavlan ställdes ut i Paris 1769.

Marie-Suzanne dog 1772.

Det här är en av Nationalmuseums mest kända målningar.
 

Alexander Roslin


Alexander Roslins självporträtt med hustrun Marie-Suzanne.
Här målar han Henrik Wilhelm Peills porträtt, 1767. Public Domain

Som konstnär ägnade Alexander Roslin under sitt långa yrkesliv mest åt porträttmåleri.

Roslin hade en särskild talang för att återge frasande siden, mjuk sammet och en pudrad och len hy.
Det är det som fascinerar mig mest i hans målningar.

Han målade ungefär 600 tavlor och av dem ställde han ut ett 100-tal verk.

Han var född i Skåne 1718 och efter att ha målat där och i Stockholm och Göteborg reste han till Tyskland.

Roslin målade ett porträtt av N J Lewenhaupt när denne besökte sina släktingar i Skåne och Lewenhaupt övertalade honom att följa med till hovet i Bayreth, där han var överhovmästare.

På så sätt fick Roslin kontakt med markgreven av Brandenburg-Culmbach.


Porträtt av Frederick Christian, Markgreven av Brandenburg-Bayreuth 
Public Domain

1745 - 1748 var han hovmålare hos markgreven och i Bayreuth målade Roslin också ett antal pastellporträtt av ett gästande italienskt operasällskap.

Här ses ett exempel:

File:Jakob Friedrich Kleinknecht.jpg
Jakob Friedrich Kleinknecht,en tysk kompositör, flöjtist och violinist.
Konstnär: Alexander Roslin, omkring 1747, Public Domain

1747 for han på studieresa till Italien.

1751 kom Roslin till Parma.

I Parma målade han porträtt vid hovet.


Hertiginnan av Parma, Marie-Louise-Elizabeth av Frankrike,
Konstnär Nattier, ca 1754, Parma National Gallery, Public Domain

Av hertiginnan av Parma fick han ett introduktionsbrev till hovet i Paris. Hertiginnan av Parma var dotter till Ludvig XV och brevet var ställt till hertiginnans systrar, Mesdames.

1752 slog Roslin sig ner i Paris.

I Paris

I Paris gjorde han sig ett namn på mycket kort tid. Han fick kontakter som Mme de Pompadour och den franske hovmålaren François Boucher.

Redan år 1753 blev han invald i konstakademin.

Han fick rätt att delta i den officiella Salongen, som ägde rum på Louvren.

Sin debut gjorde han på 1753 års Salong.

Han målade bland annat medlemmar av kungahus, ärkebiskopar, utrikesministrar, finansministrar och den förmögna aristokratin.

Han blev inbjuden av Gustav III att komma till Stockholm och när han blev invald i Konstakademin här i Sverige – så blev han det som utländsk ledamot.

Broderier och spetsar

På Salongen i Paris 1765 blev han kritiserad av författaren och filosofen Diderot. Han skrev:

”Monsieur Roslin borde aldrig måla figurer eller levande natur; han bör hålla sig till stoffer, broderier och spetsar.”

  Louis-Michel van Loo: Q19117069
Porträtt av Denis Diderot, konstnär van Loo,
Salongen 1767, Louvren, Public Domain

1774 reste han till Stockholm och tillbringade ett år där.

Åren 1775 – 1777 bodde han i Sankt Petersburg, dit Katarina II hade bett honom att komma.

1778 kom han tillbaka till Paris och stannade sedan i Frankrike resten av sitt liv.

Alexander Roslin avled 1793.
 

Hur vi har jobbat i skolan med för- och efterarbeten

Förarbetet kan bestå av historielektioner, där man skaffar den historiska bakgrunden. Det kan bestå av olika bilder eller egengjorda pussel, men också av kopior av de tavlor vi ska få se. Damen med slöjan är en sådan tavla. En svart schal och en solfjäder gör det spännande för eleverna, men är också viktiga pedagogiska redskap – för igenkännandet på muséet! Allt detta, återger tavlan, ger den liv igen i klassrummet och gör så att eleverna kan leva sig in i den!
Varför målade Roslin bara ena ögat synligt, det andra dolt bakom schalen? Vad tror du?
(Föremål på bordet: Tavla, svart schal, solfjäder, kanderade rosor)

Det är också viktigt att knyta an till referenser som eleverna redan har. Till den här tavlan berättar jag om svensken Alexander Roslin som slår sig ner i Paris 1752, men han har en hertiginna från Parma att tacka för ett introduktionsbrev till den franska konstvärlden… Jag frågar mina elever vad de känner till om Parma – och svaret är givetvis Tomas Brolin… Konsekvenserna av detta är att jag efter tre dagars guidande, upprepar mig, men innan jag ska ställa samma fråga till den 4:e gruppen säger jag: BROLIN GJORDE DENNA TAVLA! Ja, det var angående barnens egna referenser!

Du kan läsa mer om arbetet i skolan via länken som handlar om mitt föredrag på Nationalmuseum: 
https://www.historiehuset.se/blog/foredrag-pa-lararkvall-pa-nationalmuseum