Lärande i omgivningen

  • Allmänt

SKILLNADER MELLAN TEMA OCH PROJEKT - skola Tema I temastudier är innehållet det väsentliga och man arbetar med ämnesfördjupning inom ett redan känt faktamässigt innehåll. Det kan variera mellan ett stort eller ett litet område. Teman kan pågå när som helst och tiden är i princip obegränsad. Ett...

Taggar: 

  • På museet

LÄRANDE I OMGIVNINGEN - LEARNING FROM THE ENVIRONMENT Av Maud Ekblad Här följer våra tankar kring projektets mål och syften. Dessutom följer en beskrivning av effekten. ”Lärande i omgivningen” – ett språkutvecklande och holistiskt projekt med medel från Margareta och Ingemar Ingemarssons stiftelse...

Taggar: 

  • På museet

Stadsmuseet Det femte och sista museibesöket i projektet ”Lärande i omgivningen” var Stockholms Stadsmuseum. Vid museibesöket fick eleverna i Förberedelseklasserna först se en dockteater som handlade om personer som levt i Stockholm förr i tiden. Därefter fick de leka på Torget där de bl.a. kunde...

Taggar: 

  • På museet

Runriket Det här var den fjärde platsen vi besökte i projektet ”Lärande i omgivningen”. Vid besöket på Lekplatsen vid Jarlabankes bro fick eleverna leka sig igenom miljöerna i Runriket. Projektet har finansierats av Margareta och Ingemar Ingemarssons stiftelse. Runriket ligger i Täby och du kan få...

Taggar: 

  • På museet

Nordiska museet Det tredje muséet som Förberedelseklasserna besökte inom projektet "Lärande i omgivningen" var Nordiska muséet. Vid museibesöket fick eleverna leka i Lekstugan och prova på hur det var att leva på 1800-talet. Roligast var nog att stå i handelsboden, men att mjölka, bära ved och...

Taggar: 

  • På museet

Observatoriemuseet Observatoriemuséet är museum nummer två i projektet ”Lärande i omgivningen”. Ordlistan är ett resultat av detta språkutvecklande arbetssätt för elever från förberedelseklasser. Vid museibesöket fick eleverna lära sig om Observatoriets historia, några vetenskapsmän och om...

Taggar: 

Sidor

Prenumerera på Lärande i omgivningen