ämnesövergripande

  • Allmänt

Hur gör man undervisningen mer ämnesövergripande? Vilka kombinationer av ämnen kan göra undervisningen mer ämnesövergripande? Här följer en lista på ämneskombinationer, som man sedan kan ge ett innehåll: Historia – svenska Autentiska brev, dagböcker och protokoll (Vasaskeppet); Sagan om hästen (...

Taggar: 

  • Allmänt

Historia och språk: svenska, engelska, tyska, franska, spanska Vasamuseet satsar på 32 språk. På Ulvsättraskolan i Kallhäll ”utbildade” vi eleverna i åk 6 till ”Vasaguider” som ett led i deras språkundervisning. Engelska hade alla läst och nu hade man börjat läsa ytterligare ett språk. Med hjälp av...

Taggar: 

  • Allmänt

Skola: Hur jag har arbetat ämnesövergripande med Vasaskeppet Textilslöjd - historia Textilier På Vasa har man funnit textil på samtliga däck. En del textilier fann man i svepaskar, tunnor, kistor och i en låda med kombinationslås och dessa var förmodligen del av någons personliga utrustning. Bland...

Taggar: 

  • Allmänt

Vasaskeppet - en bilduppgift Den här bilduppgiften handlar om att man tar en bild som man ska förstora. Man delar in bilden i så många rutor som man har elever i klassen, så det går jämnt upp. Sedan klipper man ut varje ruta och det är viktigt att varje elev skriver sitt nummer på baksidan av...

Taggar: 

  • Allmänt

Skola: Hur jag har arbetat ämnesövergripande med Vasaskeppet Svenska - historia - bild - samhällskunskap - matematik Jag använder mig av autentiska brev, dagböcker och protokoll i min undervisning. För att det ska bli konkret för mina elever så har jag skrivit av dem på gammaldags papper. Det är...

Taggar: 

  • Allmänt

Av Maud Ekblad HÄR KAN DU FÅ HJÄLP MED DET SOM RÖR KONKRET UNDERVISNING Söker du en mentor, coach eller handledare? DET HÄR ÄR MINA SPECIALOMRÅDEN Vill du lära dig att levandegöra undervisningen? göra undervisningen så konkret som möjligt? arbeta med tema och projekt som en metod i undervisningen?...

Taggar: 

  • Allmänt

VARFÖR ÄR DET BRA ATT ARBETA MED ÄMNESUNDERVISNING? Ämnet är klart avgränsat. Har sin egen systematik. Kontinuitet. Läraren kan sitt ämne. Vilka nackdelar finns det? Verkligheten följer inte ämnesgränser. Begränsade möjligheter att arbeta ämnesövergripande. VARFÖR ÄR DET BRA ATT ARBETA...

Taggar: 

Prenumerera på ämnesövergripande